öncelikle ellerine sağlık, ben hem zamanımı kaliteli geçirtecek hem de beni bilgilendirecek diolara hakikaten uzun zaman ayırmak istiyorum. araştırman ve değinmelerin oldukça doğru. şunu da eklemek isterim eriyen peynir aslında dali'nin şiddetli baş ağrılarına sebebiyet veriyor ve halüsinasyona yol açıyor. bu sebeple aslında önünde varolan manzaranın ona göründüğü halini resmediyor dali. sıkıntılı ruh hali ve halisünatik atağı yüzünden aynen böyle görüyor etrafını, sonrasında da zaten bu onun yeni tekniği oluyor ve çoğu eserinde rastlıyoruz.
bunun yanı sıra önemi nereden geliyor diye tartışacak olursak
eriyen saatler zamanın protestosu olarak kabul edilir, eserin çizildiği döneme baktığımız zaman einstein’ın görecelik kuramı gündemdedir, kuram en basit anlatımıyla kütle çekiminin zaman ve mekan üzerinden tanımlanmasını sağlamaktadır fakat kuram zaman içinde zaman ve mekanın birbiri ile bir bütünlük göstermesi şeklinde yorumlanmış ve bu şekilde yayılmıştır. eriyen saatler’de ise zamanın mekandan bağımsızlığı ön plana çıkarılmıştır. arka plandaki manzara evrenin gerçekliğini ve sonsuzluğunu simgelerken, eriyen saatler evrenin gerçekliği ve sonsuzluğu karşısında zamanın yapar bir kavram olduğunu belirtir.
ortadaki insan yüzünün genelde dalí’nin kendi yüzü olduğu iddia edilmiştir. gözü kapalı ve uyku halinde gibi görülen bu figür , sözü geçen bu halusinasyon olayına işaret ediyor olabilir. rüyada görülen nesnelerin genellikle biçimsiz oluşunu çağrıştırır gibi bu figür de oldukça şekilsiz bir görüntüye sahip. bu yönden bakıldığında resimdeki saatlerin de rüya görülürken geçen zamanı işaret ettiğini de düşünebiliriz.
eserin sol alt köşesinde bulunan saat üzerindeki karıncalar ve eriyen saat üzerinde görülen sinek, çürüme ve yok olmayı anlatır. resimdeki tek bitki olan zeytin ağacı da dalí’nin birçok eserinde genel anlamı olan huzur, umut ve iyileşme simgesi olarak kullanılmış. ancak, bu yağlıboya tabloda kurumuş gibi çizilen bu ağaç başka bir kavrama işaret etmektedir: ‘ölüm’. resmin genelinde yansıtılan bu ölüm hissi, sinek ve karıncalar, bomboş kumsal, geri plandaki sade sonsuzluk, eriyen saatlerle geçen zaman hissi ve uyku/rüya göndermeleri ile de desteklenmekte.
yapıtın (mona lisa'ya benzer biçimde), tamamlandıktan kısa süre sonra kırmızı şarapla ıslatıldığı söylenmektedir.
bu yorumlar hiçbir zaman kesinliğe sahip değildir çünkü salvador dali eserleri hakkında pek fazla konuşmamış, bilgi vermemiştir.
tekrar ellerine sağlık yodik bravo <3